AI copywriting en tekstschrijven

Artificial intelligence maakt een hoop mogelijk, en ai copywriting en teksten schrijven vallen hier nu ook onder.

ai tekschrijven is een betrekkelijk nieuw idee waar veel mensen nog onbekend mee zijn, maar degenen die al gestart zijn melden veel voordelen tegen te komen.

Het is tegenwoordig heel goed mogelijk om volledige, informatieve, en interessante artikelen te maken, die vrijwel volledig qua inhoud gemaakt zijn door ai software.

Kunstmatige intelligentie is het vermogen van een machine of computer om intelligent menselijk gedrag na te bootsen. Ai bestaat al tientallen jaren in een of andere vorm, maar pas onlangs is de technologie zo ver gevorderd dat computers niet alleen kunnen denken als mensen, maar ook voelen als mensen. Ze herkennen boosheid en vreugde, en ze nemen sneller beslissingen dan mensen en leren van hun fouten.

Teksten laten schrijven door software scheelt tijd, geld en helpt schrijvers om writersblock tegen te gaan. Niets fijner dan een computer die je een zet de goede richting op geeft.

Wanneer is AI copywriting het overwegen waard?

ai copywriting met artificial intelligence
ai copywriting scheelt een hoop tijd en mogelijke kosten wanneer dit goed toegepast wordt

De voordelen van AI copywriting zullen voor elk bedrijf en bedrijfseigenaar verschillend zijn. De beste manier om te zien of AI geschikt is voor je bedrijf is het toe te passen en de resultaten te meten.

Soms zul je merken dat AI copywriting meer voordelen dan nadelen heeft, en soms zul je merken dat het meer nadelen dan voordelen heeft.

Ik heb ontdekt dat er meestal meer voordelen dan nadelen zijn bij het toepassen van AI copywriting, wanneer je de juiste software gebruikt ten minste.

ai grammatica software

Tekst controleren op grammaticale fouten en correctheid is na het schrijven van de tekst zelf de belangrijkste stap.

Of dit nu gaat om ai gegenereerde tekst, of om zelf geschreven tekst, foutjes sluipen er vaak vanzelf wel in. Grammaticaal zijn er een paar stukken software die tegenwoordig het meest populair zijn.

De twee meest bekende en populaire tools voor grammatica zijn:

Hemingway

hemingway app logo

Hemingway Editor is een toepassing die schrijvers helpt hun werk te bewerken. De applicatie markeert lange zinnen, bijwoorden etc. in geel en geeft ook het aantal woorden in de zin tussen haakjes.

Het heeft ook een handige proefleesfunctie die je feedback geeft over het gebruik van passieve zinnen, herhalingen, clichés enz.

Hemingway Editor is beschikbaar voor Windows, Mac OS X en Linux besturingssystemen.

Grammarly

grammarly app logo

Grammarly is een computergestuurd programma voor het nakijken van spelling- en grammaticafouten.

Het handmatig vinden en corrigeren van fouten kan veel tijd in beslag nemen, maar Grammarly doet dit automatisch. De software kan ook plagiaat opsporen, moeilijk te lezen zinsstructuren identificeren en alternatieve woordkeuzes voorstellen.

De gratis versie van Grammarly is beschikbaar voor persoonlijk gebruik.

De voordelen van het gebruik van een ai tekstschrijver

thumbs up image
  • Effectief in tijd vs kosten
  • De voordelen van AI copywriting richten zich op de belangrijkste dingen om het voor jouw behoeften te laten werken.
  • Weinig risico
  • Kan verschillende versies van je tekst produceren, die je kan optimaliseren voor verschillende uitkomsten.
  • Sneller dan een mens inhoud kan schrijven of herschrijven, zodat je altijd in staat bent verse inhoud te maken.

Inhoud verschijnt als bij toverslag
AI copywriting is heel interessant omdat je je inhoud op het scherm kunt zien verschijnen. Ik vond het leuk om de woorden uit mijn hoofd op een scherm te zien verschijnen. Het was erg interessant en ik genoot ervan het proces zich te zien ontvouwen.

Nadelen van ai copywriting

thumbs down image

De nadelen van het gebruik van ai copywriting software zijn gering, maar het is toch belangrijk er rekening mee te houden.

Eén nadeel is dat ai copywriting software misschien niet het verschil kent tussen formele en informele schrijfstijlen. Dit kan eenvoudig verholpen worden door het werk door een mens te laten nakijken voor je het naar buiten stuurt voor publicatie op je site of sociale media platforms.

Je kan ook combinaties gebruiken van software, waarbij het ene pakket schrijft en het andere controleert

5 nadelen van ai copywriting software

  1. AI kan (vaak) geen grammaticafouten ontdekken
    1. al zijn hier tegenwoordig ook goede tools voor, een alles in 1 oplossing is er nog niet
  2. Computers weten niet hoe ze moeten ‘schrijven’.
    1. intonatie en de manier om een verhaal over te brengen is gevoel, onbekend voor machines.
  3. Zelfs met nakijkwerk zijn teksten misschien niet logisch door de details die de software weg kan laten.
  4. Het is moeilijk kwaliteit te meten; je kunt pas zeggen of geschreven inhoud goed of slecht is als het in een andere taal is omgezet en opnieuw op een ander publiek getest is.

5) Ze gebruiken misschien meer jargon dan noodzakelijk, maar is afhankelijk van het publiek.

Zijn mensen nog nodig als computers teksten kunnen schrijven

afbeelding met tekst humans need not apply. afbeelding linkt naar youtube video
een video uit 2014 ( 15 minuten) over hoe machines mensen zouden kunnen gaan vervangen

Hoe goed de AI software voor grammatica ook is of hoe goed hij ook geprogrammeerd is, hij kan bepaalde grammaticale fouten niet altijd opsporen.

Daarom is het in vele gevallen nodig om te helpen met grammatica en proeflezen.

Je moet nog steeds lezen wat je schrijft en er niet zomaar op vertrouwen dat de computer dat voor je doet.

Zelfs met AI moet je nog steeds bewerken wat je schrijft. Het enige echte verschil is dat in plaats van zelf de tekst te schrijven, de computer het voor je gedaan heeft.

Hoe helpt AI bedrijven met tekstschrijven

Kunstmatige intelligentie (AI) kan bedrijven op twee manieren helpen met hun copywriting: door ze te helpen bij het schrijven en door tijd te besparen.

Geen extra personeel nodig om de teksten uit te besteden

Zijn de meeste ai copywriting systemen allemaal hetzelfde?

Qua doel zijn de systemen hetzelfde, qua resultaat zit er nogal wat verschil in.
Er zijn veel verschillende soorten AI die allemaal anders werken, maar ze hebben allemaal één ding gemeen; ze stellen de schrijver in staat tijd te besparen bij het schrijven.

Wordt de inhoud van tekst dan niet veelal hetzelfde?

Al de verschillende tekst-genererende software zal verschillende inhoud maken. Sommige software is geavanceerder dan andere, maar zelfs de basis tekst-genererende programma’s kunnen je nog steeds helpen tijd te besparen.

Wat is de meest effectieve vorm van ai copywriting software

De meest effectieve vorm van AI is momenteel tekstgeneratie op basis van statistieken. Dit soort AI heeft een enorme hoeveelheid aan data ‘geleerde’ en heeft op deze manier een enorme kennisbank om woorden uit te kiezen. Het werkt door na elke letter en elk woord te berekenen welk woord nu de meeste kans heeft om gekozen te worden.

Het neemt dus gegevens uit een onderzoek en genereert inhoud met behulp van woorden en zinnen die in soortgelijke situaties vaak gebruikt worden.

Jarvis.ai is hier een heel goed voorbeeld van en is een tekstgenerator op basis van statistieken die momenteel het meest effectief is.

Meer bezoekers met ai gegenereerde tekst?

Natuurlijk kan alle tekst meer bezoekers opleveren, maar dit is niet persé afhankelijk waar de tekst vandaan komt.

Het doel van ai tekstschrijvers is ook niet om veel tekst te schrijven, maar om kwalitatieve tekst te schrijven. Gevoel over te brengen, problemen begrijpen en antwoorden kunnen geven.

AI gegenereerde tekst zal niet op magische wijze meer bezoekers trekken, zeker niet als er maar wat opgeschreven wordt.

Teksten moeten vooral inhoud bevatten

Als je meer verkeer wilt, is het belangrijk dat je tekst goed is, compleet is , en alles vertelt wat voor de vraag noodzakelijk is. Wat betekent dat je van tevoren moet weten waar je bezoekers naar op zoek zijn.

Dit lijkt soms een struikelblok voor AI, maar wordt al beter en beter door het leerproces van dit soort machines.

Kijk maar naar Google en de reden dat deze zoekmachine zo effectief is. Vaak weet Google jouw zoektermen te vertalen naar de antwoorden die het meest voor de hand liggen. Hier wordt ook data uit het verleden voor gebruikt. Deze historische data geeft de kans weer dat Google antwoord met optie A of B

Dit is voornamelijk een probleem waarbij jou zoekopdracht twee dingen kan betekenen.

De inhoud bepaalt uiteindelijk het bezoek

Gebruik ai of niet, maak je inhoud interessant en rijk
Zoekmachines houden van inhoudrijke sites om een aantal redenen:

1) Ze ranken hoger in de zoekmachine resultaten pagina’s (SERP’s).

2) Hun Google vermeldingen zijn overtuigender en betrouwbaarder.

3) Mensen die deze sites bezoeken blijven langer op de site, wat betekent dat ze meer kans hebben om in klanten te converteren.

Als we een artikel lezen, zoeken we naar iets dat ons interesseert en ons zin geeft om verder te lezen. Ook al heeft de computer je inhoud geschreven, zorg er toch voor dat het niet klinkt alsof een robot er over praat. Zorg ervoor dat je niet klinkt alsof je iets uit een tekstboek opzegt in plaats van iemand over je onderwerp te informeren.

Veel tekst moet wat te vertellen hebben

De meeste schrijvers weten dat zomaar wat woorden op een pagina plakken je nergens brengt met SEO. Het is belangrijk aandacht te besteden aan de kwaliteit van je inhoud en hoeveel je ervan gebruikt. Als je site vol staat met onzin, wordt hij in de SERP’s bestraft, waardoor zijn positie daalt of hij helemaal verdwijnt.

Als je probeert je site vol te proppen met nutteloze tekst om de dichtheid van trefwoorden te verhogen, zal Google je site bestraffen door hem te degraderen.

Aan het eind van de dag komt goed copywriting neer op drie dingen: een goed geschreven boodschap hebben, waardevolle inhoud geven, en je ruimte niet opvullen met nietszeggende woorden.

Leave a Comment