Kunstmatige Intelligentie is het vermogen van een machine of computer om intelligent menselijk gedrag na te bootsen.
Artificial Intelligence bestaat al tientallen jaren in één of andere vorm, en in dit tijdperk is de technologie zo ver gevorderd dat computers niet alleen kunnen denken als mensen, maar ook voelen als mensen. Ook herkennen ze boosheid en vreugde en nemen ze sneller beslissingen dan mensen dat doen. En ze leren van hun fouten net zoals wij, toch?
We zijn bijzonder benieuwd naar dit nieuwe computertijdperk, want het betekent dat onze apparaten ons beter zullen begrijpen dan ooit tevoren – of je nu hulp nodig hebt met je agenda of wilt weten hoe laat de zon vandaag ondergaat, je telefoon en computer kunnen je dit antwoord geven door te luisteren naar je opdracht.
Het is een spannende tijd voor iedereen die van gadgets en gizmos houdt, en echt interactie wil kunnen hebben met alles en iedereen om zich heen. En dat niet alleen, want AI heeft zelf ook interactie met de wereld om zich heen.
Wil jij meer weten over kunstmatige intelligentie, wat het inhoudt of de voordelen ervan? lees dan snel verder.
Wat is kunstmatige intelligentie?
Artificial intelligence, of in het Nederlands Kunstmatige intelligentie (AI), is het vermogen van een machine of computer om intelligent menselijk gedrag te imiteren. AI kent twee types: zwakke AI en sterke AI.
Zwakke AI verwijst naar het vermogen van een apparaat of systeem om intelligente functies te imiteren die momenteel door mensen worden uitgevoerd. Dit bestaat bijvoorbeeld uit vaste antwoorden op specifieke vragen, maar kent ook visuele perceptie of spraakherkenning.
Sterke AI is het vermogen van een computer om cognitieve functies uit te voeren, zoals redeneren en leren. De mogelijkheid bijvoorbeeld om uit een zin te weten of het verdriet of blijdschap bevat.
Kunstmatige intelligentie, machine learning, neurale netwerken en deep learning
Het lijken allemaal verschillende dingen, en in essentie doet ze ook allemaal net even wat anders.
Alle vier onderwerpen maken deel uit van elkaar. Dit houdt in dat in hiërarchische volgorde het volgende waar is: Artificial intelligence > Machine Learning > Neurale Netwerken > Deep learning
Dat wil zeggen, machinaal leren is een sub-gebied van kunstmatige intelligentie. Diep leren is een subgebied van machinaal leren, en neurale netwerken vormen de ruggengraat van diep-lerende algoritmen.
Neuraal netwerk
Een neuraal netwerk is zoals ai. Simpel gezegd is een neuraal netwerk wanneer mensen een heleboel computers maken met neuronen. Computers, die werken als de hersenen.
Hoe werkt kunstmatige intelligentie
De verwerking van AI vindt plaats via een proces van drie stappen dat bekend staat als ‘de 3A’s’. De drie a’s refereren aan de engelse benamingen:
Aquire – verzamelen
Dit zijn het verzamelen van gegevens (die moeten worden verwerkt), hieruit zal het algoritme zijn informatie halen.
Algorithm – het algoritme doorlopen
het instellen van het algoritme (het bepalen van de regels voor de manier waarop de gegevens zullen worden verwerkt)
Action- actie ondernemen
Het uitvoeren van de daadwerkelijke actie op basis van de eerste 2 acties.
Dit betekent dat AI als eerst begint met een hoop informatie te verzamelen. Hoe meer informatie het systeem heeft om antwoorden uit te halen, hoe beter het algoritme zijn werk kan doen.
Het algoritme gaat vervolgens vergelijkingen maken. Ook gebruikt het oude uitkomsten, om nieuwe keuzes te maken, en leer hiervan.
Als alle mogelijke uitkomsten zijn berekend wordt aan de hand hiervan een actie ondernomen.
Een mooi voorbeeld van AI met de 3 a’s
Het mooiste voorbeeld dat we je kunnen geven zijn de zelfrijdende auto’s die er tegenwoordig zijn. De kans is zelfs groot dat je ze nog helemaal niet in actie hebt gezien, of hier alleen een video van hebt kunnen bekijken.
Het systeem van zelfrijdende auto’s werkt door continue informatie te verzamelen over de omgeving. Dit word gedaan met camera’s
Het algoritme bekijkt en herkent vervolgens wat de camera’s gezien hebben. Dit gaat zelfs zo ver dat ze kunnen voorspellen wat bepaalde objecten gaan doen. Een rijdende auto zal bijvoorbeeld dezelfde richting op blijven rijden.
Vervolgens worden er actie’s ondernomen. Ook geen actie ondernemen is een uitkomst van het algoritme. Maar veel belangrijker nog is de actie om plotseling te moeten remmen.
Welke soorten AI kennen we
De drie meest voorkomende soorten AI zijn kennisgebaseerde AI, webgebaseerde AI, en servicegebaseerde AI.
Op kennis gebaseerde AI
Kennisgebaseerde AI verwijst naar toepassingen die gegevens over hun omgeving gebruiken om problemen op te lossen op vrijwel dezelfde manier als mensen dat doen.
Door blauwdrukken voor een elektrisch systeem te bestuderen zou een robot bijvoorbeeld kunnen bepalen welke onderdelen defect waren en vervangen moesten worden.
Internet gebaseerde AI
Web of internet gebaseerde AI’s worden op webpagina’s gebruikt om de gebruiker een gepersonaliseerde ervaring te bieden, zoals het laten verschijnen van zijn naam in een lettertype en spelling die bij hem passen.
Ai als een service
Tenslotte vertrouwen op diensten gebaseerde AI’s op grote hoeveelheden gegevens om beslissingen te nemen over toekomstige acties, zoals een geautomatiseerd aandelenhandel algoritme.
Hoe lang bestaat Kunstmatige Intelligentie
Het begin van de moderne AI was al te zien in pogingen van vroegere filosofen die het menselijk denken als een systeem probeerden te beschrijven.
Maar het gebied en de naam van AI werd formeel gesticht in 1956, op een conferentie aan het Dartmouth College in Hanover ( Darthmouth workshop), New Hampshire, waar de term “kunstmatige intelligentie” werd bedacht.
Kunstmatige intelligentie bestaat al tientallen jaren in een of andere vorm, maar pas sinds kort is de technologie zo ver gevorderd dat computers niet alleen kunnen denken als mensen, maar ook kunnen voelen als mensen – wat betekent dat ze emoties als vreugde of woede kunnen aanleren.
Deze ontwikkeling heeft ertoe geleid dat veel deskundigen op het gebied van kunstmatige intelligentie geloven dat we in een tijd leven waarin machines
Is Artificial intelligence hetzelfde als Machine Learning
Machine learning is een vorm van kunstmatige intelligentie waarbij machines leren van eerdere interacties en hun gedrag aanpassen op basis van de gegevens die ze verzamelen.
Het is dus niet andersom, en dit heb je hierboven al kunnen lezen. Machine learning maakt gebruik van AI.
Machine learning is niet zomaar een toepassing van AI, maar ligt aan de basis van dit concept. Kunstmatige intelligentie daarentegen is een algemene term voor elke machine met een bepaald intelligentieniveau, dat zelf beslissingen kan nemen.
Waar wordt kunstmatige intelligentie tegenwoordig gebruikt
Kunstmatige intelligentie wordt in veel apparaten gebruikt zonder dat we het weten. Onze smartphones draaien erop, het zijn de computers die zelfrijdende auto’s besturen, en zelfs virtuele assistenten als Siri worden ermee bestuurd.
Apps, besturingssoftware (Os) en software
Apps
AI wordt ook op grote schaal gebruikt in alledaagse apps zoals Siri, Alexa, Google Assistant en Cortana. Deze lijken met je te praten en helpen je verschillende taken uit te voeren. Het is zelfs een rol gaan spelen bij online winkelen, waar digitale assistenten zoals Google Home of Amazon Alexa artikelen voor je kunnen bestellen zonder dat je daarvoor je creditcardgegevens nodig hebt.
Besturingssystemen
Android, Windows, MacOS, iOS, allemaal besturingssystemen waarbij we al bijna gewend zijn aan het feit dat ze naar je luisteren. Het openen van programma’s versturen van e-mail, en dicteren alsof het niets is
Software
Sinds we computers gebruiken is er ook software, en tegenwoordig schiet de artificial intelligence software overal uit de grond. Dit gaat zelfs al zo ver dat er systemen zijn die volledige teksten voor je kunnen schrijven, en hier zelfs een bepaalde intonatie of gevoel in over kunnen brengen.
Zelfrijdende auto’s
Kunstmatige intelligentie wordt gebruikt in zelfrijdende auto’s om te helpen bij navigatie, objectherkenning en het voorspellen waar andere voertuigen zich bevinden.
Veiligheid staat hier altijd voorop, en deze systemen worden ook onderweg niet afgeleidt door zaken die niets met het rijden te maken hebben.
Ai gebruikt sensoren zoals LIDAR’s, RADAR’s, camera’s enz. om zintuiglijke gegevens over de omgeving te verwerken. Vervolgens doet het een voorspelling van wat er gaat gebeuren – bijvoorbeeld dat het nodig zal zijn om te remmen of van rijstrook te veranderen.
Natuurlijke taalverwerking (NLP) Siri, Amazon, Google, Cortana
NLP verwerkt spreektaal naar commando’s. Je vertelt je apparaat wat je wilt dat het doet, en dit wordt vervolgens uitgevoerd aan de hand van wat het systeem weet.
Spraakherkenning is daarmee het mooiste voorbeeld van NLP. Wanneer een persoon spreekt, kan een computer zijn stem in tekst omzetten. Deze tekst kan geïnterpreteerd worden, en hier wordt een actie op ondernomen.
Spraak-naar-tekst-systemen zijn hierdoor tegenwoordig zeer geavanceerd en nauwkeurig. Zelfs het dicteren is bij veel mensen niet meer weg te denken, vooral tijdens het antwoorden van appjes, of het schrijven van een e-mail.
Beeldherkenning
Beeldherkenning legt zichzelf al uit, herkennen van afbeeldingen door middel van een camera die iets ziet. Het interpreteren van wat er zichtbaar is valt onder beeldherkenning.
Misschien heb je zelf via Google Afbeeldingen wel eens gezocht naar een plant, dier of logo dat je niet herkende. Deze algoritmes zijn tegenwoordig zo geavanceerd dat ze eerder weten wat je bedoelt, dan dat je dit zelf doorhebt.
Computers worden elke dag beter in beeldherkenning omdat ze steeds bijleren. Als je computers leert wat hetgeen is waar ze naar kijken, zijn ze aan het leren. En als ze fouten maken, zoals het niet herkennen van huisdieren op je laatste foto’s, leren ze van hun fouten en passen ze zich aan om beter te worden in hun werk.
Gezichtsherkenning
Van gezichtsherkenning is sprake als een computer het gezicht van een persoon herkent. De computer kan het herkennen aan de hand van een foto of een video.
Een computer kan een gezicht herkennen als hij informatie heeft gekregen over hoe mensen eruit zien.
Gezichtsherkenning wordt op vliegvelden gebruikt om misdadigers te identificeren. De politie gebruikt nu vaker bewakingscamera’s om misdaden te helpen oplossen. De computer scant meerdere foto’s en video’s om te zien of de misdadiger ergens anders opduikt.
Hoever mag AI gaan?
Hoe ver AI mag gaan varieert met regelgevingen van elke staat, provincie of land. In de VS bijvoorbeeld zijn de regels anders dan in andere landen. Omdat er nog altijd wat ‘angst’ bestaat op het gebied, zijn mensen hier voorzichtig mee. Daarentegen zijn wetenschappers en programmeurs rond de klok bezig de processen te verbeteren.
Daarnaast moeten we ons misschien afvragen of we het allemaal wel willen. Maar dat is een gedachte die door de jaren heen bij elke technische vernieuwing gesteld word. Dit was zo bij de aankondiging van 5G, en is bij de ontwikkeling van ai niet anders.
Er zullen altijd ( kleine) groepen mensen zijn die niets anders kunnen dan denken aan de worst-case-scenarios. Maar we moeten ook rekening houden met de mogelijkheden die juist aan toegevoegde waarde zal hebben. Zoals in de zorg, medische wereld en transport.
Zorgen die zich voordoen
Vooral Stephen Hawking stond bekend om zijn bezorgdheid rondom AI. Kunstmatige intelligentie zou het einde voor de mensheid zou kunnen betekenen.
Hij zei dat “als de mens eenmaal kunstmatige intelligentie ontwikkeld heeft, deze uit zichzelf een snelle ontwikkeling zou doormaken, en zichzelf in een steeds hoger tempo zou herontwerpen”. Zo zal er een “intelligentie-explosie” ontstaan, waarin machines onze intelligentie zouden kunnen overtreffen met een factor, zoals wij mensen verschillen van slakken.
De voordelen van ai
Het belangrijkste voordeel van AI zit uiteindelijk in de banen die nu door mensen worden uitgevoerd. Uit onderzoek blijkt dat 40% van de beroepen in de komende decennia door machines vervangen kan worden.
De meeste ontwikkelde landen gebruiken AI om taken te automatiseren en de productie op te voeren, wat op zijn beurt de prijzen van consumptiegoederen zou kunnen verlagen.
Deskundigen geloven ook dat de ontwikkeling van intelligente systemen tot doorbraken in de medische wereld en behandeling zou kunnen leiden.
- AI kan gebruikt worden om taken te automatiseren en de productie te verhogen, wat op zijn beurt de prijzen voor consumptiegoederen zou kunnen verlagen.
- De ontwikkeling van intelligente systemen zou tot doorbraken in de medische diagnostiek en behandeling kunnen leiden.
- AI kan helpen bij taken die nu nog door mensen worden uitgevoerd, zoals visuele waarneming, spraakherkenning, en redeneren.
- Het is een geweldige manier voor bedrijven om tijd te besparen op het invoeren van gegevens of repetitief werk.
- Het kan veel tijd besparen als de ai intelligent genoeg en bekwaam is
Nadelen van kunstmatige intelligentie
In tegenstelling tot de voordelen vrezen veel mensen dat kunstmatige intelligentie een kloof schept tussen arm en rijk: zij die zich dure technologie kunnen veroorloven en zij die achterblijven.
- Banen gaan verloren aan technologie
- Banen worden niet gecreëerd omdat we te veel op machines vertrouwen
- Cultureel kunnen we communicatieve vaardigheden en empathie voor elkaar verliezen
- De wereldbevolking zal toenemen tot een onhoudbaar niveau
- Moorden en geweldsdelicten zullen toenemen
Waarom is kunstmatige intelligentie belangrijk?
AI geeft vorm aan de manier waarop we leven, met anderen omgaan, aan ons onderwijssysteem en ook aan onze arbeidsmarkt. Het beïnvloedt de manier waarop bedrijven hun producten en diensten produceren.
Behalve invloed op het dagelijks leven zal het ook een diepgaand effect hebben op de wereldeconomieën in de hele wereld. Daarom wordt AI beschouwd als een van de belangrijkste technologieën die de laatste jaren opkomen.
- Het heeft een grote invloed op de manier waarop we leven, met anderen omgaan, aan ons onderwijssysteem en ook aan onze arbeidsmarkt
- het beïnvloedt de manier waarop bedrijven hun producten en diensten produceren, beoordelen en verbeteren
- Ai is een van de belangrijkste technologieën die de laatste jaren in opkomst is.
Hoe verhouden onze hersenen zich tot Ki
Dat er verschillen zijn tussen onze hersenen en kunstmatige intelligentie is hopelijk duidelijk. En ook leuk om te vertellen zijn de verschillen ten opzicht van AI tegenover ons brein
Wat hersenen zijn en doen
De menselijke hersenen zijn het controlecentrum van je lichaam. Het vertelt je hart te kloppen, het vertelt je longen te ademen, en het zendt boodschappen naar al je spieren.
Ons brein is snel
Onze hersenen kunnen veel informatie verwerken. Het menselijk brein is ook heel krachtig – het heeft ongeveer 86 miljard neuronen, die ons in staat stellen veel informatie tegelijk te verwerken, met anderen te communiceren, en onze handelingen te controleren. Terwijl we spreken kunnen we voelen en ruiken
Maar er zijn beperkingen aan wat het menselijk brein kan .
Hersenen vs AI
Het menselijk brein is beperkt in vergelijking met AI omdat het niet een enorme hoeveelheid informatie kan verwerken zoals een computer dat kan.
Onderzoekers ontdekten dat, in tegenstelling tot een klassieke computer die informatie codeert als 0’s en 1’s, een hersencel 26 verschillende manieren gebruikt om zijn “bits” te coderen. Ze berekenden dat de hersenen 1 petabyte (of een quadriljoen bytes) aan informatie kunnen opslaan.
Het menselijk brein is daarnaast nog steeds in staat aan meer dan één ding tegelijk te denken, in tegenstelling tot computers die maar één taak tegelijk aankunnen.
Reageren op situaties
Dit omvat ook het nemen van beslissingen over welke actie nu te ondernemen in bepaalde situaties. Het menselijk brein vereist dat we enige kennis hebben voor we een beslissing kunnen nemen, terwijl AI gewoon kan raden naar de volgende actie tot hij het antwoord juist heeft.
Mensen zijn trager in handelen
Mensen zijn niet in staat zo snel te handelen als AI, want een algoritme komt sneller tot een conclusie dan het menselijk brein dat kan.
Het menselijk lichaam stuurt 11 miljoen bits per seconde naar de hersenen voor verwerking, maar toch schijnt het bewustzijn slechts 50 bits per seconde te kunnen verwerken.
En wij mensen zijn natuurlijk gevoelig, handelingen en acties zijn vooraf gegaan aan emotie: “Als ik dit doe, hoe voelt de ander dat”
Kan ai de mens straks overnemen
Er zijn veel mogelijkheden waar AI de mens zou kunnen overnemen. Maar ook veel problemen die machines nu niet op kunnen lossen. Neem als voorbeeld gevoel en emotie, en de reactie hierop.
Een studie, die de vooruitgang van AI onderzocht, ontdekte dat we over slechts 20 jaar een robotwetenschapper zullen zien die beter kanker kan diagnosticeren dan menselijke dokters, en een chauffeurloze vrachtwagen die goederen door China bezorgt. Banen in de fabricage en de klantenservice zullen vervangen worden door machines en robots die hetzelfde werk goedkoper en efficiënter kunnen doen.
Sommige deskundigen zeggen dat we deze verandering moeten omarmen omdat computers nooit ziek worden of vakantie nodig hebben.
Worden we door de robots overgenomen?
Vergeleken met robots zijn wij mensen nogal onhandig. Mensen zijn trager door overweging en emotie. Door het trage tempo van ontwikkelingen waarbij computers niet gebruikt worden lijkt de tijd soms stil te staan.
Het lijkt in die zin op de film “Terminator” waar machines in de toekomst de wereld overnemen. Niet gek bedacht, want robots kunnen hun eigen ontwerp veel sneller verbeteren, en binnenkort zullen ze dat waarschijnlijk ook zonder onze hulp kunnen doen.